Header image

لغات ضروری ۵۰۴ را حفظ نکنیم!

مرداد ۶, ۱۳۹۸لغات 504

برای یادگیری زبان انگلیسی، لغات ضروری ۵۰۴ را حفظ نکنیم!

یکی از مهم‌ترین راهکارها برای یادگیری زبان خارجی به‌ویژه زبان انگلیسی، به خاطر سپردن کلمات آن زبان است. به همین علت توصیه می‌شود تا جای ممکن دایره کلماتی که می‌شناسید را بالا ببرید تا در مسیر یادگیری زبان رشد و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشید. بااین‌حال آیا حفظ کردن کلمات، کار درستی است؟ این سوالی است که پاسخ به آن می‌تواند شیوه آموزش زبان انگلیسی را مشخص کند.

سال‌هاست تبلیغات زیادی برای یادگیری لغات ضروری ۵۰۴ نه‌تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا شده است. ۵۰۴ واژه ضروری که در بسیاری از متون علمی و غیرعلمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و آشنایی با آن‌ها می‌تواند گام موثری در یادگیری زبان انگلیسی به شمار آید. بااین‌حال روش حفظ کردن کلمات انگلیسی که در مورد لغات ضروری ۵۰۴ نیز صدق می‌کند، مهم‌ترین نکته‌ای است که هر زبان‌آموزی باید به آن توجه داشته باشد.

پیشنهاد ما این است که اگر می‌خواهید به بهترین شکل ممکن لغات ضروری ۵۰۴ را حفظ کنید، آن‌ها را حفظ نکنید! بله احتمالا شما هم با این تناقض مواجه شدید که مگر می‌شود برای حفظ کردن چیزی آن را حفظ نکرد؟ درواقع منظور از حفظ نکردن کلمات موجود در لغات ضروری ۵۰۴، شیوه قدیمی و منسوخ‌شده‌ای است که بسیاری از افراد هنوز از آن برای حفظ کلمات انگلیسی استفاده می‌کنند. این روش مبتنی بر حفظ کلمات به‌صورت تک‌تک و بیان معنای هر کلمه به زبان مادری است. روشی اشتباه که جز تلف کردن وقت هیچ سودی ندارد.

در ادامه تلاش شده به برخی روش‌ها موثر در یادگیری کلمات انگلیسی که در آموزش لغات ضروری ۵۰۴ نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد اشاره می‌کنیم. استفاده از این نکات ممکن است سخت به نظر برسد؛ اما خوشبختانه تکنولوژی برای ساده‌تر شدن رعایت این نکات، دست‌به‌کار شده است که به آن نیز اشاره خواهیم کرد.

حفظ کلمات با تصویرسازی ذهنی

اگر می‌خواهید مجموعه‌ای از کلمات مثل لغات ضروری ۵۰۴ را حفظ کنید، بهتر است به‌جای حفظ کلمه و معنای آن به زبان فارسی، تصویری از آن کلمه را در ذهنتان ایجاد کنید. همین روش ساده می‌تواند بازدهی حفظ کلمات را برای شما افزایش دهد. در این صورت زمانی که می‌خواهید این کلمه را در یک جمله ترجمه کنید، به‌جای اینکه معنای کلمه به ذهن شما بیاید، تصویر آن در ذهنتان نقش می‌بندد.

مهم‌ترین ویژگی این روش حفظ کلمات انگلیسی این است که ذهن ما تصاویر را راحت‌تر به خاطر می‌سپارد و سریع‌تر بازخوانی می‌کند. این در حالی است که هم حفظ کردن کلمه به‌صورت یک کلمه دیگر سخت‌تر است و هم به یادآوردن آن ممکن است زمان بیشتری ببرد. درهرصورت این کار به شما در بالا بردن بهره‌وری حفظ کلمات کمک خواهد کرد.

ممکن است بپرسید چطور می‌توانیم تصویرسازی کنیم؟ برای حفظ لغات ضروری ۵۰۴ می‌توانید به ازای معنای هر کلمه یک تصویر ثابت یا یک ویدئو را ببینید و سپس سعی کنید این تصویر را در ذهنتان ثبت کنید. البته اگر ابتدا معنای فارسی را مشاهده کنید و بعد به دنبال تصویر بگردید ممکن است کمی اختلال در روش حفظ کردن ایجاد شود. باید راهی پیدا کنید که پس از تماشای کلمه، با یک تصویر که به‌صورت دقیق و هوشمندانه انتخاب‌شده، سریعا مفهوم کلمه را در ذهنتان به‌صورت بصری ثبت کنید. در هنگام یادآوری نیز می‌توانید پس از مشاهده کلمه، تصویر یا تصاویری مرتبط به آن کلمه را ببینید تا معنای آن به ذهنتان خطور کند.

تلفظ صحیح لغات ضروری ۵۰۴ را بشنوید

شنیدن معجزه می‌کند. اگر تابه‌حال چندین کتاب ۵۰۴ خریداری کرده‌اید و هنوز موفق به حفظ اولین کلمه یعنی abandon نشده‌اید، به‌این‌علت است که کتاب‌ها هیچ راهکاری برای تلفظ صحیح کلمه ندارند. وقتی تلفظ صحیح کلمه را بشنوید، راحت‌تر با آن ارتباط برقرار می‌کنید و حتی ممکن است از برخی تکنیک‌ها مثل شبیه‌سازی آن با کلمات دیگر استفاده کنید.

اگرچه بسیاری از انتشاراتی که کتاب لغات ضروری ۵۰۴ را عرضه می‌کنند، یک CD برای ارائه تلفظ‌ها و خواندن تمرینات و جملات در اختیار مخاطب قرار می‌دهند؛ اما واقعا چند درصد افراد حاضرند در منزل وقتی روی کاناپه دراز کشیده‌اند و در حال مطالعه کتاب ۵۰۴ هستند، CD آن را نیز پخش کنند؟ تقریبا نزدیک به صفر!

اگر می‌خواهید کلمات مختلف انگلیسی را به خاطر بسپارید، بهتر است هم تلفظ آن به‌صورت تک کلمه و هم تلفظ آن به‌صورت واقعی در یک جمله یا حتی در یک فیلم را بشنوید. شنیدن این کلمه به‌ویژه وقتی از درون یک فیلم باشد، به تصویرسازی ذهنی شما نیز کمک می‌کند. سعی کنید این موضوع را جدی بگیرید.

کلمه را باید در جمله بیاموزید

یکی از روش‌های غلط و منسوخ‌شده برای حفظ کلمات زبان انگلیسی، حفظ به صورت کلمه‌ای است. این روش حفظ کاملا فرار است. شاید به همین علت است که بسیاری از افراد چندین ماه در ایران به کلاس‌های مختلف آموزشی می‌روند ولی پیشرفتی در یادگیری زبان ندارند. بااین‌حال چند هفته پس از حضور در یک کشور انگلیسی‌زبان، به‌راحتی قادر به صحبت کردن یا حداقل فهمیدن کلمات هستند. این افراد با کلمات جدید در جملات آشنا می‌شوند و در نتیجه بهتر می‌توانند آن را حفظ کنند. البته در این مثال دو مورد گفته شده در بالا یعنی تصویرسازی و شنیدن تلفظ نیز وجود دارد که بر سرعت حفظ کلمات انگلیسی توسط فرد می‌افزاید.

اگر می‌خواهید لغات ضروری ۵۰۴ را حفظ کنید، بهتر است به‌جای حفظ کلمه به‌صورت مجزا، آن را در جملات مختلف ببینید و معنی آن را در جمله درک کنید. مطمئن باشید ضریب حفظ کلمات در چنین حالتی به‌شدت افزایش پیدا می‌کند. آیا تابه‌حال چنین مواردی را تجربه کرده‌اید؟

مرور هوشمندانه را فراموش نکنید

وقتی قرار است تا این میزان زمان بگذارید و کلمات را تصویرسازی کنید، بشنوید و در جمله یاد بگیرید، حیف نیست خیلی راحت آن را فراموش کنید؟ در نتیجه مرور گام مهمی برای یادگیری کلمات زبان انگلیسی است. بااین‌حال روش‌های مختلفی برای مرور حفظیات وجود دارد که باید از بهترین روش برای این منظور استفاده کنید.

مرور هوشمندانه لغات ضروری ۵۰۴ پس از یادگیری آن‌ها با استفاده از نکاتی که گفته شد، می‌تواند این کلمات را وارد حافظه بلندمدت شما کند و همانند برخی کلمات که هیچ‌گاه آن را فراموش نکرده‌اید، در ذهنتان باقی بماند. هم زمان‌هایی که بین دو مرور وجود دارد و هم نوع مرور کردن تاثیر مهم و شاخصی در یادگیری لغات ضروری ۵۰۴ دارند.

سعی کنید حتما در هنگام مرور کلمات، از روش‌های گفته‌شده استفاده کنید؛ یعنی برای یادآوری از تصویرها کمک بگیرید، صوت یا فیلم‌هایی که در آن کلمه مد نظر وجود دارد را بشنوید و جملات مختلف را مرور کنید که در آن از کلمه هدف استفاده شده است. در نتیجه مرور هوشمندانه تنها به زمان مرور وابسته نیست و باید نوع مرور نیز کاملا بر اساس متدهای علمی انجام شود.

البته ناگفته مشخص است که تا چه میزان فاصله دقیق مرورها در به خاطر سپردن کلمات مهم هستند. اگر می‌خواهید لغات ضروری ۵۰۴ را به‌خوبی حفظ کنید، حتما باید از روش‌های علمی برای فواصل مرور استفاده کنید. برخی از این روش‌ها مثل جعبه لایتنر کمک بزرگی به مرور هوشمندانه می‌کنند؛ اما روش‌های جدیدتری نیز وجود دارد.

چطور تمامی این نکات را رعایت کنیم؟

شاید شما هم به این نتیجه رسیده باشید که حفظ لغات ضروری ۵۰۴ یا هر مجموعه لغات دیگر، چالش‌های زیادی به همراه دارد. رعایت تمامی این نکات به‌صورت شخصی در بسیاری از مواقع امکان‌پذیر نیست و یا حداقل زمانی که برای حفظ هر کلمه باید صرف شود افزایش پیدا می‌کند. برای مثال اگر بخواهید برای یک کلمه هم به دنبال تصاویر مفهومی مناسب، صوت‌های مرتبط، تکه ویدئویی که در آن این کلمه به‌کاررفته، جملات صحیحی که به‌درستی در آن کلمه مد نظر وجود داشته باشد و… باشید و هم بخواهید آن را حفظ کنید، قطعا دل‌زده خواهید شد. این مشکلی است که تا همین چند سال پیش نیز وجود داشت ولی خوشبختانه پیشرفت تکنولوژی کمک کرده تا همه این روندها ساده شود.

اپلیکیشن لغات ضروری ۵۰۴ که توسط مجموعه کتب گرام عرضه‌شده، تمامی پارامترهای توضیح داده شده را به همراه چندین پارامتر دیگر لحاظ کرده تا حفظ کلمات به ساده‌ترین شکل ممکن اتفاق بیافتد. با استفاده از اپلیکیشن لغات ضروری ۵۰۴ به‌سادگی هرچه تمام‌تر می‌توانید به آنچه برای یادگیری بهتر کلمات مهم انگلیسی نیاز دارید، دسترسی پیدا کنید.

ویژگی مهم و غیرقابل انکار استفاده از اپلیکیشن ۵۰۴ این است که شما می‌توانید با استفاده از این سامانه، وقت‌های مرده و بیهوده خود را به زبان‌آموزی اختصاص دهید. در چنین شرایطی مطمئن باشید تغییرات شگرفی در زندگی و شرایط کاری خود احساس خواهید کرد. استفاده از وقت‌های مرده با استفاده از اپلیکیشن لغات ضروری ۵۰۴ امکانی است که تا پیش‌ازاین تنها با استفاده از فلش کارت‌های زبان امکان‌پذیر بود که بسیاری از ویژگی‌های اپ موبایل را نداشت.

اگر واقعا دوست دارید به‌جای حفظ کردن لغات ضروری ۵۰۴ به روش‌های قدیمی و ناامید شدن از حفظ آن‌ها به سراغ روش‌های به‌روز و علمی بروید، بد نیست همین حالا اپلیکیشن ۵۰۴ را نصب کنید و از محیط کاربری فوق‌العاده جذاب و روش‌های علمی موجود در آن برای یادگیری آسان کلمات انگلیسی بهره‌مند شوید. کتب گرام منتظر انتقادات و پیشنهادات شما در مورد این اپلیکیشن است؛ پس لطفا ما را از این نظرات محروم نکنید.

در ضمن اگر دوست دارید علاوه بر این اپ، دیگر کتاب‌ها نیز به همین صورت برای یادگیری آسان طراحی شود، می‌توانید با مجموعه کتب گرام در تماس باشید و درخواست خود را اعلام کنید. مطمئنا با بررسی‌هایی که انجام خواهیم داد، به زودی اپلیکیشن موبایل مد نظر شما را رونمایی خواهیم کرد.


پست های مرتبط

سخت ترین و آسان ترین زبان های دنیا را بشناسید

مرداد ۲۶, ۱۳۹۸آ»وزش زبان انگلیسی

۵ مورد از سخت ترین زبان های دنیا یکی از کارهای زمان‌بر و نسبتاً دشوار، آموختن یک زبان جدید علاوه‌بر زبان مادری است. نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که هرچه سریع‌تر بتوانید الفبای زبانی را بیاموزید، سرعت یادگیری آن زبان برای شما افزایش می‌یابد. اگر تا پنجاه سال پیش «باسواد …

ادامه مطلب
برای یادگیری زبان انگلیسی از چه مواردی استفاده کنیم؟

مرداد ۲۶, ۱۳۹۸آ»وزش زبان انگلیسی , لغات 504

طی پژوهش‌های صورت گرفته، یادگیری زبان انگلیسی یا هر زبان خارجه دیگر کمک به رشد بخشی از مغز انسان می‌کند. براین اساس بدون شک، یادگیری زبان انگلیسی بسیار حائز اهمیت است. این روزها هر جایی را که نگاه می‌کنیم و یا از هر وسیله‌ای که استفاده می‌کنیم، غیر ممکن است که یک واژه انگلیسی به …

ادامه مطلب

یک نظر ارسال کنید

ایمیل شما نزد ما امن می ماند

4 + 18 =