Header image

سخت ترین و آسان ترین زبان های دنیا را بشناسید

مرداد ۲۶, ۱۳۹۸آ»وزش زبان انگلیسی

۵ مورد از سخت ترین زبان های دنیا

یکی از کارهای زمان‌بر و نسبتاً دشوار، آموختن یک زبان جدید علاوه‌بر زبان مادری است. نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که هرچه سریع‌تر بتوانید الفبای زبانی را بیاموزید، سرعت یادگیری آن زبان برای شما افزایش می‌یابد. اگر تا پنجاه سال پیش «باسواد بودن» به معنای سواد خواندن و نوشتن و کار با چهار عمل اصلی ریاضیات بود؛ در دنیای مدرن امروز، اضافه شدن ملاک‌های دیگر از جمله: دانستن یک زبان خارجی یا مهارت کار با کامپیوتر و استفاده از اینترنت، باعث شده تا با سواد بودن دشوار‌تر از دهه‌های گذشته شود.

زبان‌شناسان، به دسته‌بندی زبان های زنده‌ سراسر جهان از طریق مقایسه ویژگی‌های مختلف آن‌ها مانند: دستور زبان، صرف افعال و تعداد حروف الفبا، پرداخته‌اند. طبق این دسته‌بندی پنج زبان عربی، چینی، ژاپنی، کره‌ای و مجارستانی، بر اساس میزان دشواری آموختن آن‌ها، به عنوان سخت‌ترین زبان‌های دنیا برای یادگیری شناخته شده‌اند. دلیل انتخاب این زبان‌ها به فاکتورهایی مانند میزان دوری و اختلاف با زبان مادری، نحوه نگارش حروف الفبا و گویش اصوات آن بستگی دارد. در ادامه به توضیحی متختصر درباره‌ی هریک از این پنج زبان می‌پردازیم:

  • زبان ماندارین چینی

زبان رسمی اکثر شهروندان چینی، ماندارین است و بیش از ۱٫۲ میلیارد نفر به این زبان صحبت می‌کنند. در این زبان از طنین صدا استفاده می‌شود. زبان چینی اصطلاحاً یک زبان تونال “Tonal Language” به شمار می‌رود، یعنی با تغییر یافتن زیر و بم صدا معانی واژگان نیز تغییر می‌کند. سخت بودن ساختار نوشتاری این زبان مشهور است. هم‌چنین وجود هزاران کاراکتر و پیچیدگی در خط چینی، باعث شده تا آموختن این زبان دشوارتر شود. در این زبان به جای حروف الفبا از نشانه‌ها استفاده می‌شود و هر نشانه، بیانگر یک کلمه است. در نگاه اول این طور به نظر می‌رسد که باید تمام عمرتان را برای یادگیری این نشانه‌ها صرف کنید.

لهجه‌های مختلفی در چین وجود دارند و از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت هستند؛ بعضی از این لهجه‌ها حتی برای خود چینی‌ها هم مفهوم نیستند. میان لهجه‌های گفتاری و نگارش نشانه‌ها شکاف بزرگی وجود دارد. طبق تحقیقات مراکز فرهنگی چینی، فرهنگ‌لغت‌های چینی بزرگی وجود دارد که در خود ۴۷۰۰۰ هزار نشانه را جای داده‌اند. با این وجود برای اینکه بتوانید این زبان را بخوانید، فقط به ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ هزار نشانه نیاز دارید و  نشانه‌های دیگر کاربرد کمتری دارند.

  • زبان عربی

زبان عربی تا حدودی به زبان‌های هندی و اروپایی شباهت دارد. اصوات در این زبان دارای اهمیت بسیار زیادی هستند و شباهت زیاد آن‌ها تا جایی است که با اندکی تغییر صوت ممکن است معنای جمله به کلی تغییر یابد. زبان عربی بزرگ‌ترین عضو از شاخه زبان‌های سامی و با زبان‌های عبری و آرامی هم‌خانواده ‌است. هم‌چنین یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل به شمار می‌رود. زبان عربی، زبان رسمی ۲۵ کشور جهان است و حدود ۳۲۰ میلیون نفر به این زبان صحبت می‌کنند.

  • زبان ژاپنی

برای یادگیری زبان ژاپنی نیز باید مانند زبان چینی هزاران کاراکتر را به خاطر سپرد. در زبان ژاپنی سه روش متفاوت برای نوشتن و دو روش هجابندی وجود دارد که باعث شده، یادگیری این زبان مشکل شود و نیاز به زمان زیادی داشته باشد. حدود ۱۳۰ میلیون  نفر به این زبان صحبت می‌کنند. زبان ژاپنی از چپ به راست نوشته می‌شود و از حدود دو هزار نشانه که برای بیان کلمات و اجزای آن استفاده می‌شوند، تشکیل شده است.

  • زبان کره ای

برای کسانی که پیشینه آسیای شرقی ندارند، آموختن زبان کره ‌ای کار مشکلی محسوب می‌شود. دستور زبان با ساختار بسیار متفاوت و نحوه‌ی تغییر افعال در زمان‌های مختلف واقعا گیج کننده هستند. الفبای کره‌ای از ۱۴ حرف صامت و ۱۰ مصوت تشکیل شده که با یکدیگر هجاها، واژه‌ها و کلمات کره‌ای را به وجود می‌آورند.  برای نوشتن زبان کره‌ ای هم مانند زبان چینی، باید هزاران کاراکتر را فرا گرفت. حدود هشتاد میلیون نفر در دنیا به این زبان صحبت می‌کنند.

  • زبان مجارستانی

در زبان مجارستانی یک اسم، در هفت حالت مختلف: مونث، مذکر، خنثی و … صرف می‌شود. زبان مجارستانی جزو زبان های مستقل به شمار می‌رود؛ به این دلیل که هنوز مشخص نشده است که ریشه‌‌ این زبان از کجاست! مجارستانی به همراه زبان استونیایی و فنلاندی به خانواده زبان‌های اورالی تعلق دارد. این زبان برخلاف زبان‌های رایج دیگر در اروپا، دارای ریشه لاتین نیست. با وجود این‌که این زبان اصلاً شناخته شده نیست؛ اما حدود ۱۳ میلیون نفر در جهان به زبان مجارستانی صحبت می‌کنند.

زبان مجارستانی تشکیل شده از ۴۴ حرف است که با الفبای لاتین نوشته می‌شود. برای یادگیری آن، لازم است که دانسته‌های خود را درباره چگونگی‌ کارکرد کلمات و نحوه‌ی ساختن جملات، از ذهنتان پاک کنید! زبان مجارستانی دارای حالات گرامری بسیار متنوعی است تا جایی که این حالات به ۱۸ مورد می‌رسد و این عدد، باعث ترس بیشتر برای پژوهشگران زبان دنیا می‌شود.

در ادامه‌ی این مقاله تعدادی از راحت‌ترین زبان‌های دنیا، طبق تحقیقات زبان شناسان و به نقل از وبسایت Third Age  به شما معرفی می‌شود.

۵ مورد از آسان ترین زبان های دنیا

  • انگلیسی

در مقایسه با بسیاری از زبان‌های زنده‌ی دنیا، انگلیسی زبان آسانی برای یادگیری محسوب می‌شود. زبان انگلیسی بیشترین ارتباط را با زبان‌های دیگر دارد. این زبان به بسیاری از زبان‌های شاخه ژرمن مرتبط بوده و حدود ۵۰ درصد از کلمات آن ریشه‌ی فرانسوی یا لاتین دارد. صرف کردن فعل‌ها در آن ساده است و قوائد سختی ندارد. اسم‌ها و اشیاء جنسیت ندارند و می‌توان گفت دستور زبان راحتی دارد. فرقی نمی‌کند کجا باشید، زبان انگلیسی در اقصی نقاط جهان وجود دارد و می‌توان آن را شنید. انگلیسی بسیار کاربردی است و خیلی از اوقات می‌تواند کارهای‌های شما را پیش ببرد چون بیشترین میزان پراکندگی را نسبت به زبان‌های دیگر دارد. در زبان انگلیسی فعل‌ها کوتاه هستند و فقط در حالت سوم شخص دارای تغییر مختصری می‎شوند. بسیاری از مردم در جای جای دنیا، زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم خود برگزیده‌اند.

  • ایتالیایی

یادگیری زبان ایتالیایی از بسیاری از زبان های دیگر آسان‌تر است. صرف فعل‌ها قوائد پیچیده ای ندارد. در زبان ایتالیایی هم مانند اسپانیایی، کلمات همان‌طوری که نوشته می‌شوند، تلفظ می‌شوند و تلفظ کلمات نیز به‌راحتی قابل حفظ کردن است. واژگان آن از زبان لاتین مشتق شده که با دانستن یک زبان هندی و اروپایی دیگر، معنی تعدادی از لغات ایتالیایی را می‌توان حدس زد. جملات ایتالیایی ساختار ریتمیک دارند و بیشتر کلمات درآن به حروف صدادار ختم می‌شوند؛ به همین دلیل ایتالیایی به زبانی موزیکال تبدیل شده که فهم آن را ساده‌تر می‌کند.

  • اسپانیایی

یکی دیگر از آسان‌ترین زبان های دنیا برای یادگیری، اسپانیایی است. بسیاری از کلمات و واژگان و دستور زبان اسپانیایی به زبان انگلیسی شباهت دارد و تلفظ آن‌ها برای افراد انگلیسی زبان بسیار راحت است. در این زبان، کلمات همان‌طور که به گوش می‌رسند نوشته می‌شوند. در واقع این زبان کاملاً فونتیک و آوایی محسوب می‌شود. اسپانیایی دارای ۱۰ حرف صدادار و مصوت ترکیبی  است، درحالی‌که در انگلیسی ۲۰ حرف وجود دارد. هم‌چنین واج‌های ناآشنا در آن وجود ندارد، به همین دلیل آسان‌ترین زبان موجود به شمار می‌رود.؛ به همین خاطر انتخاب ۳۷% از کارمندان  به عنوان زمان دوم، برای استخدام می‌باشد. این زبان پراکندگی زیادی در دنیا دارد و به جز اسپانیا در قاره اروپا، همه کشورهای آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی به جز برزیل به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند.

  • فرانسوی

یادگیری زبان فرانسوی برای کسانی که تا حدی با زبان انگلیسی آشنایی دارند، بسیار آسان‌تر است؛ زیرا بسیاری از واژگان در این دو زبان  مشابه یکدیگرند و ریشه‌ لاتین دارند. زبان فرانسه را زبان عشق می‌نامند. به نظر زبان شناسان، زبان فرانسه بر یک‌سوم زبان انگلیسی مدرن تأثیر گذاشته است. به همین دلیل، بسیاری از کلمات لاتین فرانسه در زبان انگلیسی وجود دارند مانند:  edifice, royal, village.  انواع فعل و اسم‌های جنسیتی در زبان فرانسه در مقایسه با انگلیسی بیشتر است. تلفظ زبان فرانسه دشوار است و حروف مصوت و صامتی که دارد، ممکن است در زبان انگلیسی وجود نداشته باشد و آن را نشنیده باشید.

  • اسپرانتو

دکتر «لودویک زامنهوف» زبانشناس لهستانی، با هدف ایجاد زبانی آسان برای ارتباط میان همه‌ مردم دنیا، زبان اسپرانتو را ایجاد کرد. در این زبان کلمات دقیقاً به همان شکل که تلفظ می شوند، نوشته می‌شوند؛ یعنی اسپرانتو نیز مانند اسپانیایی، زبانی فونتیک و آوایی است. هیچ استثنایی در دستور زبان آن وجود ندارد و با آموختن یک واژه می‌توان به واژه مخالف آن نیز پی برد. هدف زامنهوف، خلق زبانی بی‌طرف و صلح‌پرور بود که یادگیری آن نیز آسان باشد و به درک متقابل فرهنگ‌های مردم مختلف جهان کمک کند. یونسکو نیز در استقبال از صدمین سالگرد انتشار زبان اسپرانتو در سال ۱۹۸۶، پشتیبانی خود را از آموزش و گسترش زبان بین‌المللی اسپرانتو در سراسر جهان اعلام کرد.


پست های مرتبط

برای یادگیری زبان انگلیسی از چه مواردی استفاده کنیم؟

مرداد ۲۶, ۱۳۹۸آ»وزش زبان انگلیسی , لغات 504

طی پژوهش‌های صورت گرفته، یادگیری زبان انگلیسی یا هر زبان خارجه دیگر کمک به رشد بخشی از مغز انسان می‌کند. براین اساس بدون شک، یادگیری زبان انگلیسی بسیار حائز اهمیت است. این روزها هر جایی را که نگاه می‌کنیم و یا از هر وسیله‌ای که استفاده می‌کنیم، غیر ممکن است که یک واژه انگلیسی به …

ادامه مطلب
آسان ترین روش های یادگیری لغات زبان

مرداد ۱۴, ۱۳۹۸آ»وزش زبان انگلیسی , لغات 504

آسان ترین روش های یادگیری لغات زبان یکی از معضلات فراگیر و حائز اهمیت در بین اجتماع امروزی یادگیری زبان انگلیسی است. در حال حاضر اکثریت مردم یک جامعه سعی در برقراری ارتباط با مردم جوامع دیگر را دارند. همانطور که می‌دانید راه برقراری ارتباط جوامع با یکدیگر از طریق زبان است؛ اما با وجود …

ادامه مطلب

نظر (1)

محمود قنبری
آذر ۲۳, ۱۳۹۹

با درود بر شما
مطالب بالا را خواندم
بسیار پربار و عالی هست
اما
آیا آسانترین الفبای کاملا فنوتیک به نام ” الفبای مشترک جهانی ” را می شناسد؟

بااحترام محمود قنبری


یک نظر ارسال کنید

ایمیل شما نزد ما امن می ماند

16 + 1 =