Header image

آسان ترین روش های یادگیری لغات زبان

مرداد ۱۴, ۱۳۹۸آ»وزش زبان انگلیسی , لغات 504

آسان ترین روش های یادگیری لغات زبان

یکی از معضلات فراگیر و حائز اهمیت در بین اجتماع امروزی یادگیری زبان انگلیسی است. در حال حاضر اکثریت مردم یک جامعه سعی در برقراری ارتباط با مردم جوامع دیگر را دارند. همانطور که می‌دانید راه برقراری ارتباط جوامع با یکدیگر از طریق زبان است؛ اما با وجود زندگی شهری و پرمشغله امروز بسیاری از مردم شرایط و فرصت یادگیری زبان را ندارند. همین‌طور بسیاری دیگر یادگیری زبان انگلیسی را به صورت‌های خودآموز روشی مؤثر نمی‌دانند و تأکید زیادی بر یادگیری در آموزشگاه ها دارند.

در رابطه با یادگیری زبان مهم‌ترین بخش از آن، یاد گرفتن لغات آن است که این کار را به راحتی می‌توان در اوقات فراغت و با صرف وقت بسیار کمی نیز انجام داد. شما با حفظ کردن لغات زبان می‌توانید تا حد زیادی در یادگیری آن پیشرفت کرده و خود را به هدفتان نزدیک کنید. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چه روش‌هایی می‌تواند شما را به این هدف نزدیک کند؟ چه راه‌هایی آسان‌ترین روش برای یادگیری لغات زبان‌اند؟ در نظر داریم ۵ روش از کاربردی‌ترین و آسان‌ترین راه‌ها برای یادگیری لغات زبان را با شما مطرح کنیم.

  1. روش ۹۰ ثانیه‌ای

برای یاد گیری لغات به این روش ابتدا باید هر زمان که به یک لغت جدید برخوردیم آن را در دفترچه‌ای یادداشت کنیم؛ اما باید توجه داشت که معنای تنهای لغت کافی نیست. بهتر است علاوه بر نوشتن لغت و معنای آن، اصطلاح و عباراتی همچون حرف اضافه، حروف تعریف و… را که همراه با آن دیدید را نیز یادداشت کنید. این کار باعث می‌شود شما یک لیست از جزئیات دقیق هر کلمه را در اختیار داشته باشید. در مرحله دوم باید کلمه مورد نظر را ۱ تا ۲ بار به مدت ۷ روز با صدای بلند بخوانید (۲ بار خواندن یک کلمه فقط ۱۰ ثانیه از زمان شما را می‌گیرد). لزوماً بر روی حفظ کردن آن اصرار نورزید و فقط دقت و تمرکز داشته باشید که در حال خواندن چه چیزی هستید. در مرحله سوم باید یک وقفه یک هفته‌ای در این کار ایجاد کنید و بعد از اتمام این وقفه، در ۱۰ ثانیه ۳ مرتبه کلمه را با صدای بلند و تمرکز کامل و با احساس بخوانید. در مرحله آخر باید شما بعد از یک وقفه دوهفته‌ای، باری دیگر در ۱۰ ثانیه ۳ مرتبه کلمه مورد نظر را با صدای بلند بخوانید. این خواندن‌ها و تکرارها به شما این امکان را می‌دهد تا کلمات و عبارات سخت و مشکل هر زبان را فقط با صرف ۹۰ ثانیه (۹۰ = ۱۰ + ۱۰ + ۷۰) به راحتی به خاطر بسپارید.

  1. روش لغت در متن

در یادگیری لغات زبان، صرفاً حفظ کردن معنای آن نمی‌تواند مفید باشد زیرا که در بسیاری از موارد مشاهده شده که یک کلمه دارای چند معنی متفاوت بوده یا در بعضی از جملات با یکدیگر تناقض دارند. شما بایستی بکوشید تا کلمات و عبارات جدید را در متن به یاد آورید. این کار باعث می‌شود که هم در بخش مکالمه و ترجمه مهارت بیشتری کسب کنید و هم از این طریق می‌توانید کلمات  و عبارات جدید را به بهترین نحو در جمله یا متن خود به کار ببرید.

  1. روش کدینگ لغات (coding)

یکی دیگر از روش‌های پر کاربرد و جدیدی که امروزه زیاد به چشم می‌خورد و استادان این رشته در همایش های زبان نیز از آن استفاده می‌کنند، یادگیری به روش کدینگ یا شعار است. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا این کدها باید حتماً توسط یک استاد تدریس شود یا خیر؟ در جواب باید گفت کدی که به شما آموزش داده می‌شود ماهیتی همگانی و عمومی دارد و برای همه یکسان است. شما در این روش برای هر لغتی که می‌خواهید به ذهن خود بسپارید باید با صرف کمی وقت و خلاقیت یک کد، مربوط به یک خاطره یا یک رویداد شخصی بسازید و در ذهن خود تصور کنید. از آنجایی که حافظه تصویری انسان قدرتی بسیار بیشتر از حافظه غیر تصویری او دارد و مغز او در طول روز دائما در حال ثبت رویدادها و تصویر سازی است. این روش می‌تواند به خوبی برای یادگیری زبان مفید واقع شود.

  1. روش مکالمه‌ای

یکی از عوامل مهم در یادگیری زبان در درجه اول آن است که زبان آموز ترس از انگلیسی صحبت کردن نداشته باشد. برخی به دلیل اینکه هیچگاه با زبانی غیر از زبان مادریشان صحبت نکرده‌اند نمی‌توانند به خوبی با زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری ارتباط برقرار کنند. روش مکالمه‌ای به شما این امکان را می‌دهد تا در درجه اول بر این ترس خود غلبه کرده و شروع به صحبت کردن کنید. به طور مثال اگر در خانواده‌ای زندگی می‌کنید که همه آنان علاقه به یادگیری زبان نشان می‌دهند با خود تصمیم بگیرید که با یکدیگر برای مدتی انگلیسی صحبت کنید. توصیه می‌شود در شبکه های اجتماعی همچون فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و… دوستان خارجی زبان پیدا کرده و شروع به چت کردن و گپ زدن با آنها کنید.

  1. روش آموزش از طریق وقایع روزانه

یکی دیگر از جذاب‌ترین و آسان‌ترین روش‌های آموزش زبان، آموزش از طریق وقایعی است که در طول روز با آن‌ها سروکار داریم. هر انسان، در طول روز ساعاتی را صرف تماشای تلویزیون یا چک کردن شبکه های اجتماعی یا گوش کردن به موسیقی یا حتی پادکست های آموزشی و… می‌کند. این روش به شما این امکان را می‌دهد تا با انجام کارهای مذکور به یادگیری زبان خود نیز کمک کنید. به طور مثال اگر شما اهل تماشای فیلم و سریال هستید بهتر است فیلم‌ها را با زبان اصلی و زیرنویس تماشا کنید یا اگر عادت دارید که در خودرو به موسیقی گوش دهید، می‌توانید مدتی را صرف گوش کردن به پادکست های اموزش زبان یا آهنگ‌ های انگلیسی زبان کنید. اگر شما شخصی هستید که علاقه به خواندن کتاب دارید می‌توانید با تهیه کتاب‌های انگلیسی زبان، خود را در این امر تقویت کنید و اگر به کلمه‌ای برخوردید که معنای آن را نمی‌دانید آن را یادداشت کرده و معنای آن را پیدا کنید.

سخن آخر

تا اینجا با ۵ روش از بهترین و آسان‌ترین راهکار ها برای آموزش زبان آشنا شدید و دانستید که یادگیری لغات زبان به تنهایی تا چه حد می‌تواند به زبان انگلیسی شما کمک کند. به مرور مشاهده شده است که بسیاری با صرف هزینه‌های گزاف برای آموزش زبان از طریق آموزشگاه‌ها نتوانسته‌اند در این امر موفق شوند زیرا که آموزش زبان تا حد زیادی به تلاش خود زبان آموز بستگی دارد. امروزه بسیاری نیز با آموزش از طریق روش‌های خودآموز توانسته‌اند یا اپلیکیشن های آموزش زبان نتایج بسیار درخشانی را در کارنامه خود ثبت کنند. به نظر شما چه روش های دیگری می‌تواند یادگیری زبان را آسان‌تر کند؟ پیشنهاد شما چیست؟ نظر خود را با ما به اشتراک گذارید.


پست های مرتبط

سخت ترین و آسان ترین زبان های دنیا را بشناسید

مرداد ۲۶, ۱۳۹۸آ»وزش زبان انگلیسی

۵ مورد از سخت ترین زبان های دنیا یکی از کارهای زمان‌بر و نسبتاً دشوار، آموختن یک زبان جدید علاوه‌بر زبان مادری است. نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که هرچه سریع‌تر بتوانید الفبای زبانی را بیاموزید، سرعت یادگیری آن زبان برای شما افزایش می‌یابد. اگر تا پنجاه سال پیش «باسواد …

ادامه مطلب
برای یادگیری زبان انگلیسی از چه مواردی استفاده کنیم؟

مرداد ۲۶, ۱۳۹۸آ»وزش زبان انگلیسی , لغات 504

طی پژوهش‌های صورت گرفته، یادگیری زبان انگلیسی یا هر زبان خارجه دیگر کمک به رشد بخشی از مغز انسان می‌کند. براین اساس بدون شک، یادگیری زبان انگلیسی بسیار حائز اهمیت است. این روزها هر جایی را که نگاه می‌کنیم و یا از هر وسیله‌ای که استفاده می‌کنیم، غیر ممکن است که یک واژه انگلیسی به …

ادامه مطلب

یک نظر ارسال کنید

ایمیل شما نزد ما امن می ماند

four × one =